SAGA – Gymnastik
Generalforsamling i
SAGA, FDF-Samvirkets Atletik- og Gymnastikafdeling
Frederiksberg
mandag den 10. februar 2025 kl. 18.00
Samlingen
(Frederiksberg Idrætspark)
Dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab for 2024 samt budget for 2025.
4. Behandling af indkomne forslag
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer ( Lone Hasnæs, Niels Mikkelsen og Poul Henrik Glasius er på valg )
6. Valg af bilagskontrollanter ( Elsebeth Brødholt er på valg )
7. Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Af hensyn til indkøb af smørrebrød er tilmelding til generalforsamlingen
påkrævet senest 3.2.2025 hvis man ønsker at deltage i spisningen.
Tilmelding kan ske her
Referat
1. Valg af dirigent
Formanden bød velkommen og spurgte om forslag til mulige dirigenter. Lasse Jensen
blev foreslået, modtog valget og blev valgt med akklamation. Han takkede for valget.
Lasse havde set nærmere på indkaldelsen og den var lovligt indkaldt og fulgte
vedtægterne. Det gjorde den, så han gav derefter ordet til formanden.
2. Formandens beretning
Formand Lone Hasnæs aflagde beretning.
Den sidste del af sæson 2023-24, efter sidste generalforsamlingen og frem til
sæsonslut 31 april forløb uden de store bump.
Sommersæsonen startede vanen tro med gangtur i Dyrehaven og spisning på Bakken,
der deltog 16 medlemmer hvoraf 9 gennemførte gangturen på den normerede tid til IM.
Cykelturen blev afviklet med den kendte rute fra Mosehuset ved Hareskovvejens
begyndelse og retur. En skulle køre 20 km og de 6 andre 10 km. Her fuldførte alle 7
fremmødte på normeret tid.
Træning på Stadion, hvor opvarmningen blev styret af Thomas, startede på
grønsværen bag stadion med hurtig afvikling af diverse kast da banen lukkede ned i
forbindelse med skybrudssikring af stadion. Diverse løb blev også afviklet da både
løbebane og fodboldbanen også skulle graves op. Med diverse discipliner til IM
afviklet fortsatte vi med almindelig gymnastik på græsset mellem fodboldbanen og
hegnet ud mod Sønderjyllands Allé.
Ifølge planerne skulle alt være ved det gamle igen på udearealerne mår vores
sommersæson begynder til maj.
Vi sluttede sommertræning af med hyggeligt samvær og spisning på Granen bag KB-
Hallen. 10 antal medlemmer har taget IM og disse uddeles når selve
generalforsamlingen er slut.
Sæson 2024-25 startede med problemer på instruktørsiden. Vi har prøvet det før men
det bli’r det ikke lettere af.
3 instruktører blev færdige med deres studier og ønskede ikke at fortsætte hos os.
Markus som har været hos i 6-7 år stoppede på børneholdene. Sidste sæson blev to af
de store piger, Lotus og Rebecca, tilbudt at være ”Hjælpeinstruktører” det klarede de
så godt at vi har haft dem på hjælpetræner kursus hos DIG. De bestod begge og har i
indeværende sæson erstattet Markus. Det har IKKE noget med at spare penge at gøre
men var de to andre instruktører Mette og Nannas eget forslag. Det fungerer til alles
tilfredshed.
På de tre børnehold er der henholdsvis 25 børn+12 på venteliste på holdet 5-7 år,
både drenge og piger, 23 på holdet 7-10 år, her falder en del drenge fra og desværre
kun 9 på det store hold 10-14 år, det er kun piger, det giver i alt 57 børn. Det er en
nedgang på 5 i forhold til sidste år.
Thomas, der har styret mandags-damerne her på matriklen i 2 år og Katrine der har
haft M/K holdet på Lindevangsskolen ligeledes i 2 år holdt også op. Anne som har
haft herreholdet i flere år blev også færdig med sine studier men tilbød at fortsatte
med holdet til vi fandt en ny instruktør, eller hun fandt arbejde. Vibeke Damlund,
onsdags-damerne på Duevej Skole og Elisabeth Lautrup Larsen på dameholdet i
Kedelhallen er heldigvis fortsat instruktører hos os.
Det største problem ved at drive en forening som vores er at skaffe nye instruktører.
Og ved sæsonstart stod vi som sagt og manglede 3. Så kan man spørge, kan de ikke
bare have flere hold? Det er, som udgangspunkt ikke holdbart, da vi vil få alt for
mange aflysninger ved instruktørens evt. sygdom. Vi kan jo gå på alle hold og så vil
dette jo falde til jorden. Det lykkedes dog at få ansat en ung pige der havde en
bachelor i idræt men hun sprang desværre fra dagen efter. Efterfølgende fik vi ansat
Jonathan, som har den 1-årige gymnastik uddannelse fra Louis Petersens Gym.
Institut. Han startede 1. okt. med Herreholdet og kort efter bød han også ind på
mandagsdamerne som Vibeke havde trænet til vi fandt en ny. Her valgte vi så at
afvige fra princippet om kun et hold pr. instruktør til fordel for gymnastikken.
Det lykkedes ikke at få ansat en instruktør til M/K holdet, der var tilmeldt 8, heraf
kun 1 mand og derfor nedlagde vi holdet efter efterårsferie. 4 medlemmer ønskede
ikke at fortsætte i SAGA og fik deres fik deres penge tilbage og fire fordelte sig på de
to damehold.
For en god ordens skyld skal jeg sige at det ikke kun er SAGA der har svært ved
at finde instruktører. På de sidste mange møder vi har været til i FIU er det altid
et af de store emner.
I sidste uge er vi blevet kontaktet af en idrætskonsulent fra FIU der tilbyder at hjælpe
os med instruktør problematiken.
Lige nu er der 67 voksne medlemmer, det er en nedgang på 8 medlemmer fra sidste
sæson. Vi har haft ca. 8 til prøvetræning her i januar måned som har resulteret i 4 nye
medlemmer. Dette skyldes dels at MoTiVo, en portal for idrætsforeninger, hvor vores
medlemskab er blevet opdateret og at FIU også har haft annonce i Frederiksberg Bladet.
Vores hjemmeside er nu også blevet styrket således at hvis man søger på ”voksen,
gymnastik, Frb.” på nettet skulle vi poppe op.
I forbindelse med IM har foreningen i mange år holdt en IM-fest hvor mærkerne er
blevet uddelt. Vi har de senere år kaldt den fødselsdagsfest i stedet da det kan virke
ekskluderende for alle de mange medlemmer der ikke har taget IM – og heller ikke
kommer til sommertræningen.
I år måtte vi dog aflyse festen da der ikke var tilstrækkelig stor tilslutning og det
derfor ville blive for dyrt at afholde den. Jeg vil gerne her understrege at
fødselsdagsfesten er for ALLE medlemmer op opfordre alle ”gamle medlemmer” til
at sælge den til dem der ikke har været med til festen før, det er her vi også kan
mødes på tværs af holdene ved et hyggeligt arrangement der kan få os alle til at føle
at vi hører til i foreningen.
Bestyrelsen håber at resten af sæsonen 24-25 forløber problemfrit og vi glæder os til
at udendørsarealerne igen kan benyttes. Vi kunne godt bruge en IM-dommer mere
hvis nogle skulle være interesseret!
Tilslut skal der lyde er stor tak til vores instruktører, IM-dommere og bestyrelsen for
godt samarbejde.
Dirigenten forhørte, om der var kommentarer eller bemærkninger til beretningen.
Kurt spurgte til oplysningerne om, at vi ikke havde så stor glæde af vores
medlemskab af DGI. Formanden svarede, at vi har brugt deres kurser til uddannelse
af instruktørerne. Dorrit fortalte, at DGI altid har haft størst betydning for klubberne
udenfor Kbh.
Lone oplyste, at bestyrelsen havde mistet et medlem i efteråret, som også var IM-
dommer. Olfert nævnte, at det var Poul Henrik Glasius, der havde meldt sig helt ud af SAGA.
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab for 2024 samt budget for 2025
Regnskabet var allerede uddelt, og kassereren gennemgik de vigtigste punkter.
Der er et underskud på 11.977,80, men vi har stadig en egenkapital på 485.875,82 kr.
Niels gennemgik også budgettet for 2025, hvor der er regnet med lidt færre indtægter
end for 2024 for at være forsigtig. Dette begrundes med lukningen af M/K-holdet, og
der er en instruktør mindre på børneholdene, så udgiften til instruktører er også
faldet. Der forventes et underskud for 2025 på 8.835 kr.
Der var spørgsmål til, om vi ville kunne søge Tips- og Lottomidler. Søren O. svarede,
at der kun kunne søges til konkrete projekter og spurgte til argumenter for at søge
penge, men der var ingen forslag.
Olfert spurgte til aflønningen af instruktørerne, som han gerne så var rimelig
(overenskomst-mæssigt), så de ikke stoppede. SAGA aflønner med mindstelønnen.
Niels svarede også, at vi havde gratis træning på stadion i 3 måneder om sommeren.
Regnskabet blev godkendt med akklamation.
Budgettet for 2025 skulle ikke godkendes, og der var ingen kommentarer hertil.
4. Behandling af indkomne forslag
Der var ikke indkommet forslag.
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer
Lone Hasnæs, Niels Mikkelsen og Poul Henrik Glasius er på valg
Lone og Niels var villige til genvalg.
Kurt forslog Lasse, men han ønskede ikke at stille op. Dirigenten oplyste herefter, at
hvis der ikke kunne vælges nogen, så måtte bestyrelsen fortsætte med 6 medlemmer.
6. Valg af bilagskontrollanter
Elsebeth Brødholt er på valg for en 2-årig periode.
Elsebeth var villig til at fortsætte og valgtes med akklamation.
7. Eventuelt
Olfert nævnte, at det var hans første generalforsamling, hvor Niels Hastrup ikke
havde sagt noget.
Leif Andersen spurgte til brugen af motionsrummet. Olfert svarede, at FIF har faste
tider, men vi kan godt benytte det og blot sige, at vi er medlem af SAGA, hvis der
spørges.
Vi sluttede med et SAGA-hurra under ledelse af Dorrit.
Lone takkede for god ro og orden.
Lone uddelte idrætsmærker til de 7 idrætsmærketagere, der var til stede. De
resterende 3 idrætsmærker vil blive uddelt på herreholdet en onsdag efter vinterferien
Herefter var der smørrebrød til alle.
Referent:
Vibeke Niels-Christiansen